Vem behöver en universitetsutbildning (del2)?

Det känns så skönt att ha lagt tre år på studier med allt vad det innebär av dåligt samvete, taskig ekonomi, stora skulder etc. när allt man behöver tydligen är ett självförtroende och en idé om att man kan göra allt själv.

Det känns lite snopet att jag liksom inbillade mig att jag hade något att komma med, att jag visste nåt som andra inte vet. Att jag är kompetent inom mitt område.

När det i själva verket tydligen är så att inom information och kommunikation kan alla allt. För jag menar, alla kan ju skriva en text. Så alla kan vara reklamare. Alla har ju en egen blogg, så alla kan vara webdesignare. Alla har nån gång sagt något bra, så alla kan vara copys. Dessutom har ju alla sett ett reklamblad nån gång, så alla kan vara layoutare, informatörer, kommunikatörer.

Men samtidigt, jag ska inte vara bitter. Det är ju faktiskt rätt skönt att det fungerar så. Nu ska jag ta och knata till apoteket med ett egetskrivet recept på lite bantningspiller, uppåttjack och allehanda roligheter. Jag menar, jag har ju faktiskt sett Cityakuten, Grey's anatomy och House. Det måste ju göra mig till överläkare, allra minst.


Kommentarer
Postat av: Umemamman

Du bör väl kunna skriva bättre än oss andra i alla fall för vi kan ju inte veta med bestämdhet var punkt och komma ska vara och sen är det svårt att veta meningsbyggnad och när det ska vara stor och liten bokstav så det är tur att du finns så vi vet att altid stavas med ett l och alldrig med två l eller hur var det jag skulle göra!



Men jag förstår din poäng.Ibland kan en utbilding vara meningslös. Nu kan man till och med gå på medborgarskolan och bli urmakare på 10 veckor. Lika bra att jag stänger min urverkstad med en gång. Vad är 23 års erfarenhet i yrket värt?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback