Får man driva med såna som Wollin? Ja. Och lätt är det!

Malin Wollin. Denna fotbollsfru (redan där är det ju så jävla creepy. Att definiera sig själv som en fru till någon snarare än som något annat. Själv skulle jag väl knappast vilja skryta med att inte ha kommit någon vart utan min make, men å andra sidan är det väl right up Wollins alley) som skriver "krönikor" (jag vill snarare kalla dem för babblande moraliserande drapor utan någon riktig substans) har gjort det igen.

När en man i Sverige ammade skrev hon att hon hellre gick tillbaka till stenåldern och kedjade fast sig vid spisen än lät män komma in på den domänen. Rösträtt är inte viktigt, så länge inte en bebis får en manstutte i munnen. Där håller jag förvisso med henne, en värld där Wollin inte får rösta känns rätt lockande för mig också. Och om hon höll sig hemma i köket skulle det vara en vinst för oss alla.

Nu skriver hon om att man ska sluta hyckla. För det är ju faktiskt lite synd om henne. Eller hur? Läs bara hur synd det är om henne:

"Det bästa vore om jag var en frånskild, tjock, svart, lesbisk, rullstolsburen invandrare med HIV och ADHD. Herregud, jag skulle komma undan med precis allt."

Wollin fortsätter med att "konstatera":

"Det är inte lätt att vara ung, smal, välutbildad, medelklass, vit och kärn­familj och tycka till om hur folk borde leva sina liv."

Jag förstår att det nästan måste klassas som arbetsskada att behöva kunna försvara sina åsikter. Om man inte har mycket substans i sina argument från början är det klart att det blir skrämmande när folk blir irriterade. Och jag hade också gärna skyllt på att det är för att jag är så perfekt  som jag får mothugg. Tyvärr är jag ju inte smal, så jag lyckas inte. Good för Wollin att hon kan det dock.

Wollin efterfrågar mindre hyckleri. Ja men då så:

Anledningen, Malin, till att folk tycker illa om dig, om dina krönikor - om det du står för - det är inte på grund av att du är vit och tråkig. Det är för att dina åsikter är sunkiga, dina tankegångar är för jävligt bakåtsträvande och för att du själv gör ett utmärkt exempel för alla som letar efter en bild till ordet "kvinnlig motsvarighet till bakåtsträvande medelålders gubbe".

Om du inte gillar det jag har att säga så är det bara för att det är provocerande för mindre intelligenta att läsa vad smarta människor har att säga. Det är inte lätt för mig med andra ord. Snyft snyft. Tänk vad jag hade kommit undan med att säga om jag hade haft en tankeförmåga som en wendelakrönikör.

Kommentarer
Postat av: lisa

om det här vore facebook skulle trycka på "gilla". jag har tänkt det här själv ett antal gånger, typ varje gång hennes bild dyker upp i något officiellt sammanhang. särskilt eftersom den alltid ackompanjeras av en dum jävla rubrik på en dum jävla krönika som hon har skrivit, och som någon av någon outgrundlig anledning tycker att världen bör få läsa. iofs är det väl bra att vara medveten om hur dumma folk egentligen är, men ibland skulle jag faktiskt slippa.

2009-09-13 @ 17:59:53
Postat av: Mother, Married &Twenty

Det där som hon skrev att

"Det bästa vore om jag var en frånskild, tjock, svart, lesbisk, rullstolsburen invandrare med HIV och ADHD. Herregud, jag skulle komma undan med precis allt."



menar hon nog att en person som har någon liten "defekt" enligt normen då, lättare kommer undan med att ha speciella åsikter. Men är man vit, medelklass osv så hugger folk lite extra hårt mot en just för att man förväntas vara så snäll.



Jag tycker Malin säger en hel del klokt, men en hel del som är rakt åt skogen också. Fast man vet ju aldrig, hon kanske kör på den här provocerande stilen precis som de flesta andra storbloggare så man kanske inte ska ta det på alltför stort allvar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback