Om man bara kunde...

Tänk om man kunde åka tillbaka i tiden och prata med sig själv.
Vad skulle man säga då?
Vad skulle jag säga då?

Jag tycker inte att jag har gjort några stora misstag i mitt liv. Såna där smågrejer, ja. Men i det långa loppet har jag inte det. Vilket ju känns jättekul, eftersom jag då har allting framför mig. Korkade beslut, here I come!

Men för att då återgå till ämnet: vad skulle jag vilja säga? Jo:

1. Vet du lilla Ellen? Man får faktiskt inte kompisar av att vara en dryg besserwisser. Inte på den här lilla inskränkta byskolan. Ja, du är smartare än de andra. Men vill du vara överlägsen, eller vill du vara glad och ha kompisar? Precis, kompisar. Suck it up och sluta vara så socialt inkompetent! När du är vuxen kan du välja dina kompisar själv, tills dess får du göra vad du kan med det utbud som finns. Sluta påpeka när de har fel, sluta skratta när de är korkade. De har åtmistone vänner. Kan du leka burken med din hjärna eller dina böcker? Nope. Då så!

2. Vet du trettonåriga Ellen? Du kommer få hångla. Du kommer få ligga. Du kommer till och med kunna välja och vraka. Men låt för guds skull håret växa ut, plocka ögonbrynen och skaffa linser. Och låt bli att färga håret i auberginefärg om du vill få den där killen du suktar efter.

3. Vet du vad tonårs-Ellen? Sluta ät!

4. Vet du en sak 7 till 19-åriga Ellen? Man glömmer fortare än vad man tror. Skriv dagbok. Pronto! I framtiden kommer det komma en finfin uppfinning som heter "blogg", som gör att man kan skriva om sin vardag för helt främmande människor och på så sätt kunna minnas vad man ha gjort. Vad då? Låter det väldigt märkligt? Ja, när du säger det så. Lite självutlämnande är det kanske. Tur att jag aldrig skriver om något privat då.

5. Vet du vad nygifta Ellen? Åk inte till Montenegro på smekmånad. Just don't.

Men viktigast av allt skulle nog vara det åh så klyschiga: "allt blir bättre när du är vuxen".
Inte för att vara snyftig och så, jag hade en bra uppväxt.
Men det går ju inte att jämföra med livet som vuxen.

Eller för att citera Annika Norlin:

Varenda bok jag kunde komma över läste jag /.../
Den enda som aldrig försökte fuska på proven
Då lär man sig ju inte nå't /.../

De säger att det är kul att vara ung och fri
Fri från vadå, från förpliktelser, tjenare
Man skulle va' horan, madonnan
Smart och korkad på samma gång /.../

Tack kära år som går
Tack kära dagar som lägger en paus mellan nu och då /.../

Vilken jävla lögn att det ska va' ens bästa tid
Vilken jävla lögn att det ska va' ens bästa tid
Vilken jävla lögn att det ska va' ens bästa tid
Vilken jävla lögn att det ska va' ens bästa tid

(Låt: Och jag grät mig till sömns efter alla dar, med Säkert!)

Kommentarer
Postat av: Leos Pappa

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=2123405



säkert sommarpratade, om du missat (det var bra).



årets sommarprat är en besvikelse än så länge.

2009-07-01 @ 12:39:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback