Vad man ska hinna med...

Jag känner mig lite stressad. När jag tänkte börja blogga idag så tänkte jag väl skriva något om att det är skönt med snö. Typ. Men sen såg jag på förstasidan någon som bloggade om "alla hjärtans dag"-pynt, och då kom  jag på att jag borde pynta mer. Eller pyssla mer. Typ fixa i ordning de där minnesalbumen till barnen. Blogga mer om dem. Blogga mer överhuvudtaget. Blogga bättre så att åtminstone någon mer än de närmsta vännerna läser. Vara bättre på att prata med vännerna. Vara bättre på att träffa vännerna. Åka bort och hälsa på vännerna oftare. Men ändå vara hemma mer. Umgås med barnen mer. Vara en bättre mamma. Vara en gladare fru. Inte bara jobba. Men ändå fokusera på jobbet mer. Orka sköta företaget bättre. Men inte bli en sån där trist kvinna som bara bryr sig om barn och jobb. Läsa mer. Få hemmet snyggare. Motionera mer. Till exempel åka skidor. Men ändå ta hand om barnen på fritiden.

De som säger att det var slitigare förr har nog inbillat sig. Att gå på ett fält och dra upp lite rovor, vad är det mot att ha ett ständigt krav på sig att vara smart, bildad, bra mamma, härlig fru, perfekt anställd, duktig företagare, ha ett vackert hem och ett vackert yttre och samtidigt försöka vara lagom avslappnad så att man inte stressar upp barnen?

Och sen försöka vara rolig på det? (Nej ok då. "Rolig" är väl inget krav från samhället. Mest från mig själv. Det är enklare att vara icke-perfekt om man kan driva med det.)

Inte konstigt att man blir trött ibland.

Kommentarer
Postat av: emmaw

Japp, så är det. Alltid missnöjd, alltid mer och bättre saker att göra. Och så ska man vara avslappnad och ta dagen som den kommer. Känner igen mig!

2009-02-11 @ 13:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback