Och ännu en!

Nu börjar jag känna mig lite väl konspiratorisk, men ännu ett mönster slog mig:

Populära böcker vs. kass författare.

Jag menar, finns det ett samband mellan att Da Vincikoden har lästs av alla inklusive sönderblonderade Kevinmammor som annars bara läser Aftonbladet och det faktum att boken är riktigt dåligt skriven?

Eller varför inte Sveriges motsvarighet: Milleniumtrilogin. (Ja, jag sa det. Jag förväntar mig en stor arg mobb nu. Men ärligt talat, räkna antalet gånger människan skriver ordet "följdaktigen" i tre böcker, och återkom sedan. Och nej, jag kan inte göra det bättre själv.)

Finns det kanske något samband? Riktigt fängslande historier omöjliggör riktigt bra författarskap? Går det inte att skriva bestsellers av den storleken om man skriver för bra?

Missförstå mig rätt, jag gillade böckerna.
Men ett nobelpris i litteratur ligger väl kanske inte på lut för någon av författarna.

Kommentarer
Postat av: H

Du har en poäng. Varje gång jag har försökt mig på en klassiker har jag nästan somnat.. Hur många gillar t.ex. inte Liza Marklunds böcker och hon är väl inte någon Nobelpriskandidat direkt?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback