Denna älskade radioreklam...

Jag kan verkligen inte släppa det här med radioreklamen. Den kommer, jag lyssnar, och sen sitter jag och funderar på den hela dagen. Det väcks liksom så många frågor.


Eller vad sägs om den här:


Man får höra massor av ljud, typ gråtande bebisar, ringande telefoner, polissirener (?!) och allmänt kaos. Sedan hörs en speakerröst som förklarar att när ditt liv är så jobbigt och upptaget, kan det vara skönt med ett pelletsavtal som gör att du får fast pris och leverans hem till dörren. Så att du får tid över till annat.


Och jag funderar: hur mycket tid kan en pelletspanna ta? Eller låt mig omformulera mig: hur lång tid kan det ta att grubbla över priset, samt hämta pellets? För även om jag kan tänka mig att det tar lite tid att faktiskt sköta pelletspannan, så är det ju inte det reklamen säger att firman ska hjälpa till med. Nej, de erbjuder bara ett fast månadspris och hemleverans.

Så jag ser framför mig en människa som sitter i en fåtölj och gungar fram och tillbaka samtidigt som hen mumlar "undrar vad vi får betala för pelletsen den här månaden" samtidigt som hemmet förfaller runtomkring henom. Barnen gråter, polisen kör runt huset och det är smuts överallt.

Bara för att personen ifråga inte hade tid att ta hand om sitt liv, eftersom hen var så upptagen med allt kring leverans samt pris på pellets. Jobbigt!



En annan favorit är McDonaldsreklamen som finns i flera olika varianter.


En person säger "imorse vaknade jag av att någon lade en bandsåg i min säng/någon testade världens största trumpet i mitt rum". Varpå hans kompis säger typ "Jobbigt. Samtidigt njöt jag av en kaffe med ekologiska bönor på McDonalds" och speakern säger "Vakna, på McDonalds"


Och jag funderar:

1. Vaddå samtidigt? Hur vet kompisen det? Är det möjligtvis en FRA-kompis som övervakar alla sina vänner? Eller hur vet han att det var just samtidigt?


2. McDonalds är ju ett stort företag. De kan mobba sönder fackföreningar, utnyttja urbefolkningen, se till att ett helt land drabbas av fetma.* De har med andra ord rätt mycket pengar till reklam. Någon fancy reklambyrå som liksom är jätteduktiga på reklam.

Och då tycker man kanske att någon på den där stora reklambyrån, att i alla fall någon av alla dessa som får så stora pengar för dessa reklamer, att någon kunde ställa sig upp och säga:

"Men hörrni. Han kan väl inte vakna på McDonalds. Hur tänker ni där? Sov han där eller? Har han ett privat McDonalds i vardagsrummet? Eller? Han måste ju ha vaknat i sin säng först, och där kanske han också hade en bandsåg? Det finns ju inget som säger att den här stackars kompisen inte kan åka till McDonalds efter sin jobbiga uppvakning? Eller hur?"


Men tydligen gjorde ingen det.

Tur för mig egentligen.

Jag har ju liksom en halvtimme till jobbet.

Vad skulle jag göra utan min älskade avskydda radioreklam?


*(Kan också appliceras på Coca-Cola)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Snälla byt till P1

2009-02-24 @ 16:36:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback