Olagligt korkad

(Innan jag börjar det här inlägget vill jag bara säga att jag är väldigt glad att jag har hittat något att få vara lite elak kring. På sistone har det varit så snällt och gulligt. Jag menar, trädgård? Förvisso kan man väl hävda att jag har varit elak mot antifeminister, men det räknas liksom inte. Så nu är jag i alla fall nöjd. Dessutom vill jag ju inte svika de läsare som enligt egen utsaga "enbart tittar in för att se om du har mognat något och slutat vara så elak". Det har jag alltså inte. Nu till inlägget.)


I den här (h
ttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article5033455.ab) artikeln berättas det om en kvinna som har lurat några män på mycket pengar. Hon har låtsas (via internet!) vara playboymodell, och har lärt känna dem (via internet!) och till sist lurat dem att ge henne pengar pga olika anledningar. Hon har skyllt på sjuka barn och hotad situation och whatnot. Bilden hon har visat en bild på en amerikansk modell och sagt att det var hon. Och männen har tagit lån, länsat bankkonton etc för att hjälpa denna sköna dam i nöd (som de har lärt känna via internet!)

Och jag har två frågor:

1. Hur kul måste det alltså inte ha varit att vara polismannen som tog emot anmälan från någon av de här männen?


Polis: Vad vill du anmäla då?
Man: En kvinna har lurat mig på pengar.
Polis: Jaha, hur då?
Man: Näe, vi pratade på internet och hon visade bild på hur hon var skitsnygg. Och efter ett tag när vi lärt känna varandra bättre så bad hon om pengar som jag gav henne. Sen visade det sig att det tydligen inte var hon på bilden och...
Polis: Ursäkta att jag avbryter, men hur menar du "sen visade det sig att...", du måste väl ha träffat henne själv?
Man: Öh... nä.
Polis: Nähä
Man: Ja, i alla fall så tömde ju jag hela mitt bankkonto och...
Polis: Du, nu måste jag avbryta igen. Du har alltså träffat henne på internet?
Man: Ja, på en chatt
Polis: Och du fick se en bild?
Man: Ja, och hon var ju skitsnygg. Och sen var det inte hon!
Polis: Och du tömde bankkontot för att ge henne pengar?
Man: Ja! Kan ni sätta henne i fängelse nu?
Polis: Öh, näe. Gå hem och skäms. Gå sen om grundskolan, för något grundläggande måste du ju ha missat i livet.

(Så borde det ha slutat, kan man ju tycka. Istället fick kvinnan 1.5 år i fängelse. Folk har fått kortare straff för att köra rattfulla och skada oskyldiga (!!) människor på riktigt)

I alla fall då, jag hade ju faktiskt två frågor. Fråga två:

2. Är det möjligtvis dags med en statsfinansierad kurs för män?

 "Nu så Gunnar, hur gör du nu om du träffar en snygg tjej på nätet? Ger du henne pengar?"
Och lille Gunnar har då lärt sig att "Nej, jag springer direkt till telefonen och ringer någon vuxen".

Vi lär ju små barn att de inte ska ta emot godis från främmande människor, men då kan det ju vara bra om de små barnens pappor inte skänker bort de små barnens fondsparanden till snygga tjejer på nätet. Inte sådär värst bra förebilder, helt enkelt.

(Nej, jag tycker inte att folk ska kunna göra vad som helst och gå fria. Jag tycker väl dock att är man så korkad att man går på typ afrikabreven (och inte är pensionär) eller en sån bluff som den ovan (och inte är efterbliven) så kanske man ska göra färre polisanmälningar och fler hjärngymnastiksövningar.)


Kommentarer
Postat av: P

Tänk om ändå polisen hade varit som i inlägget och inte tagit emot anmälan... Det är ju helt sjukt hur det kan bli fängelsestraff för detta?

2009-04-30 @ 14:27:25
Postat av: P2

Nej, polisen har inte fria händer att vägra ta emot anmälan. Han eller hon ska gå efter vad lagen säger. Dessutom är det så klart att tjejen ska åka fast om hon har lurat folk på pengar, även om det var korkat att gå på det. Tjejen var för övrigt inte så smart hon heller. Ska man göra en sådan här grej, ska man se till att man sitter vid allmänna datorer, och går via anonymitetsservrar, och ha ett bankkonto som inte kan spåras. Hon verkar ju ha varit hur lätt som helst att gripa. Dessutom har hon enligt artikeln gripits för bedrägeri förut. Hon borde ha lärt sig.

2009-05-03 @ 00:35:58
Postat av: terry

P2, du vet väldans mycket om internetbedrägeri...makes me wonder...

Jag funderar på att anmäla dig.

Postat av: P2

Terry, då kan du anmäla mig för väpnat rån när du ändå är igång, för jag inser att man bör vara maskerad när man gör det. Det är ungefär samma sak.

2009-05-03 @ 22:44:16
Postat av: Viola

Haha, alternativ 2, statsfinasierd kurs för män tror jag stenhårt på! ;)

2009-05-05 @ 23:19:19
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Johan

Fantastiskt vad smarta alla här verkar. Men det är klart, ni läser ju aftonbladet och de skriver ju alltid sanningen.

2009-09-07 @ 16:45:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback