Jag är schweitz. Sweitzch. Äh vafan. Jag är Sverige!

Alltså.

Fikarummet på jobbet är ju ett jävla minfält. Jag förstår inte hur jag ska lyckas arbeta på någon arbetsplats någon längre tid? Till sist kommer jag ju bli den där "jobbiga som alltid ska ha rätt". Även om mina intentioner är att hålla käften och vara söt.

Varenda ämne kan ju leda till en idiotkommentar. Ta till exempel barn. Man tycker ju att lite samtal om barn och barnbarn i fikarummet är rätt neutralt? Ingen vild diskussion kan väl uppstå? Jodål...

Det börjar lite oskyldigt med att jag råkar nämna att vi ska till vårdcentralen med ettåringen. Sen hoppar det lite hit och dit och slutligen har vi landat på "ja, jag tror faktiskt att barnen skulle må bättre av att inte vaccineras, jag tror inte att det är något bra. Man kan ju få värre sjukdomar av vaccinet än om man inte vaccinerar" Och så blir jag den tråkiga som måste rätta med ett "ja, vaccination är inget man tror på. Det är bara att vaccinera. Barn i västvärlden DÖR för att idioter till föräldrar har gått på gamla myter som har överbevisats flertalet gånger."

Eller vad sägs om ämnet mat? Byta recept med andra? Det låter ju så otroligt oskyldigt. Jodå...
Men sen tar jag upp ett gott pastarecept varpå LCHF-fanatikern påpekar att kolhydrater är ett gift, och att om folk enbart åt kött och fett skulle det knappt finnas sjukdomar i världen. Och dessutom är det så onyttigt med pasta och potatis och ris att man omöjligt kan gå ner i vikt på det sättet, för kroppen är ingen maskin.

Jag blir galen! Det är väl en sak när man har olika åsikter. Jag kan ta att folk tycker att IPRED är skitbra. Eller att det är bra med hårdare straff i skolan. Då kan man ju diskutera.

Men jag kan inte, och vill inte, diskutera med människor som hårdnackat hävdar något som är fel. Helt komplett fel och motbevisat. Eller människor som inte lyssnar. Som har bestämt sig.

Och vad gör jag? Ger jag upp och säger "ja ja, du har säkert också rätt". Knappast va?
Jag går upp till kontoret ifrån fikarummet och googlar upp forskningsrapporter och undersökningar och statistik.
Och mailar det till personen i fråga. Oavsett om det gällde bilbarnsstolens bakåtvända position eller det faktum att Kevin troligtvis har en pappa som heter Ronny snarare än Carl-Gustav.

Jag ger det här jobbet ett halvår till innan jag kommer behöva fika nere hos vaktmästarna.
Någon som vill satsa emot?


(Och ja. Det är riktigt besvärligt att ha rätt hela tiden. Att alltid veta bäst. Men någon ska ju göra't.)

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag skriver under! Jag kan inte heller hålla tyst.

Eller när jag råkade jämföra Pernilla Wahlgren med Hitler på fikarasten. Tanterna ramlade av stolarna och situationen var omöjlig att rädda.

2009-04-18 @ 00:22:32
Postat av: Ellen

I fredags råkade jag skämta om Lasse Berghagen. Det var något om att Malin Berghagen hade börjat släktforska och letat reda på sina förfäder, och jag sa typ "jaha, för att ställa dem till svars för den ondska de har spritt i världen?". Inte uppskattat.



Postat av: tobias

Tja bli medlem här http://www.gratis5.se/user/register/tobias

man kan samla poäng o sedan få presentkort helt gratis :)

2009-04-19 @ 18:59:44
URL: http://www.gratis5.se
Postat av: Trinity

Det där med vaccinationer och autism är ett intressant ämne, fast inte som vaccinmostståndarna hävdar. Man har nu hittat starka samband mellan autism och pappans ålder (ju äldre pappa, desto större risk för autism hos barnet). Med tanke på att vi blir äldre och äldre när vi skaffar barn så är det inte heller speciellt konstigt att fler barn får autism. Tänk om folk kunde lyfta bicken lite ibland och se lite längre.

LHCF-anhängarna är bara läskiga. De borde låsas in nånstans.

2009-04-21 @ 13:59:32
Postat av: Sanna

Haha jag skulle lätt vilja ha dig i mitt fikarum - det hade nog livat upp en hel del

2009-05-06 @ 21:33:53
URL: http://jagskablilarare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback