Hej gubbslem!

Idag fick jag en rolig länk på mailen. Och en sorglig länk. Eller alltså, det var samma länk, men den var både rolig och sorglig. P1 hade i morse ett reportage om Diana Sjöström Schreiber som sökt jobb som styckmästarlärling hos Stefan Ullander, ägare till Söders kött och fläsk AB.


Och det sorgliga är Stefan som nekade Diana att ens få information om tjänsten. Det passar sig tydligen inte för kvinnor. Det heter nämligen: " Det är för tungt och slitsamt. Kallt. Långa dagar. Hårt tempo." och "Det klarar inte kvinnor."


För det är ju faktiskt synd om lilla Diana. Stefan tänker nämligen bara på henne. Hon skulle ju slita ut sig, lilla gumman. Fast kom det in en spinkig kille så vore inte det ett problem eftersom: "Vi tittar ju inte på spinkigheten utan på rutin och ifall de har erfarenhet, om inte så lär vi upp dem." Men då så! Spinkiga killar kan man lära upp. Tjejer som saknar muskler ska vi skydda och omhulda. Halledudane då.


Roligt var det dock eftersom Diana är cool. Jävligt cool. Medan Stefan står och harklar sig och spottar fram floskler, svarar hon tydligt och skarpt:


"I tidningen där du uttalade dig sa du att jobbet är blodigt, svinigt, kallt och jävligt. Jag som kvinna hanterar blod en gång i månaden. Svinigt är det ganska ofta här i livet. Kallt och jävligt kan jag tänka mig att jobbet är med den inställningen ni har till kvinnor."


Det känns om att ett "in his face!" inte hade suttit långt bort om det hela hade utspelat sig i ett Ricki Lake-program.
Fast det gör det ju inte. Utan det är ju Sverige år 2009.
Ett land där "jämställdheten har gått för långt".


Jo men eller hur.



(Jag kan inte garantera att alla citat är korrekta till 100%. Lyssna själva vettja)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback