Varför tar man den krångliga vägen?

Det här har jag funderat på ett tag nu. Om man nu vill motivera folk till att göra saker, varför tar man då alltid den krångliga vägen?

Till exempel det här med hälsa. Istället för att ha friskvårdsbidrag och motionstimmar och jag vet inte vad, vore det inte enklare att ha en veckovägning i personalrummet? Alla får ta av sig i underkläderna och väga sig så att alla ser vikten, och mäta kroppen. Gärna med hälso-nazisten coachen Anna Skipper också. Jag lovar att efter några månader skulle alla vara smala. Kanske inte hälsosamma sådär jättevärst, antalet ätstörningar skulle väl skjuta i höjden. Men smala skulle folk vara. Och det är väl ändå det viktigaste idag?

Eller det här med kvinnors och tjejers självkänsla. Vi får höra att vi ska sluta oroa oss för hängande bröst och stora rumpor. Att vi duger som vi är. Att det är larvigt att bry sig om vilka kläder man ska ha på sig för en enkel middag med vänner. Även här har jag en lösning som är way more effektiv än en artikel på måfå i annars förtryckande skittidningar med bantningsrecept på nästa sida: satsa på pojkarna!

Om vi redan på förskolan  börjar bedöma småpojkar efter deras utseende, såsom vi gör med småflickorna, då kommer dessa pojkar växa upp till män som nervöst står framför spegeln och mumlar "ser jag tjock ut i den här slipsen älskling?". Och efter X antal försenade ankomster till fester och middagar och jobbsammankomster pga att ingen i förhållandet hittar något att ha på sig, och båda två deppar ihop i soffan med en chokladkaka och skriker "det spelar ingen roll, jag är ändå så jävla ful!", kommer det att vända. För tro mig, vi kvinnor kommer inse hur absurt det låter (inte vi kvinnor som i att jag håller på sådär. Jag är ju en stark kvinna som värderar min intelligens högre än mitt utseende och ... eh...  tror ni på det här?) och till sist lägga av själva. "Slutar du så slutar jag!" liksom.

Förvisso kommer det ta närapå två decennier, men med tanke på hur fort utvecklingen går idag (bakåt alltså, snarare än framåt) tror jag att det kommer vara den mest effektiva tekniken i längden.

Jag har fler förslag som är väldigt enkla och bra.
Till exempel: istället för att sänka a-kassan: visa en bild på Linda Rosing och förklara att man kan riskera att bli som henne om man inte hittar ett jobb snart.

Nu tänker jag inte avslöja alla mina (soon to be) patenterade lösningar. Det vore ju dumt. Jag hade ju tänkt sälja dessa (rätt människofientliga) förslag dyrt. Till första bästa som är intresserad. Dvs typ Folkpartiet.

Kommentarer
Postat av: B

Du har en poäng i det du skriver! Fram för offentliga viktuppgifter! Man kanske skulle ha med en kolumn med vikt och stussmått i telefonkatalogen?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback