Inkonsekvens

Jag och maken är väldigt förtjusta i att påpeka orimliga saker i fiktion. T.ex. att Bamse på ena sidan säger att man inte får slåss, men på andra sidan slänger vargen 3 km bort där han landar i sin egna skorsten. Det känns som att det gör liite ondare än att få en örfil.

Vidare tycker jag att det är skitknäppt med Legolas.
Inte att han är ute och krigar med lika vackert superrakt hår varje dag utan att ens ha tillgång till en plattång.
Inte heller att han inte passar på att släta av Aragorn när han (Legolas) ju är så uppenbart gay och har tillgång till en sexgud. Nej, det som är märkligt är att han i en scen svingar sig upp på en häst, med ett grepp som skulle få handleden att brytas av. DET har jag problem med. Jag kan ta att spöken kommer och slåss pga en gammal ed, att det finns stora monsterelefanter och flygande hästar. Men den där handleden som inte bryts av, det känns lite väl orealistiskt.

Och tillbaka till Bamse: det är ju allmänt känt att Skalman har allting i sitt skal. Förutom typ ånglok och ostindiefarare. Varför använder de så sällan hans saker då? Om de nu är i en knipa, varför tar inte han fram något knixigt som hjälper dem? Istället måste de vänta på att rättfärdige Bamse ska tala skurkarna till godhet, eller att någon mirakulöst ska komma och rädda dem. När Skalman bara kunde ta fram typ en rökgranat och sen kan de springa iväg. Eller tårgasspray, så att de dumma sjörövarna lär sig en gång för alla.

Om vi går till nästa seriefigur, så är "Superdeckarnas jul" med Nalle Puh riktigt märkligt. I en av de första scenerna lägger de fram julklappar under granen, och Tiger vill veta vilket som är till honom. Sen hittar han det och skakar och lyssnar.
I några scener längre fram måste de hinna fram till tomten med hans säck i tid, annars så kan inte tomten dela ut julklappar. Och då blir det inga julklappar. Och då är julen inställd. Om vi nu bortser från det skrämmande budskapet att julklapparna är det som ÄR julen, så undrar jag: Vad fan hände med den stora högen julklappar under granen som vi såg för fem minuter sen? Va? Borde inte någon av manusförfattarna ha tänkt typ "Hörru Johnny, du har skrivit att alla står i snön och ser ledsna ut för att julen är inställd. Men... Chris här ritade ju för bövelen 20 julklappar i bara några bildrutor sen. Hur går det ihop sig?" Tydligen har ingen riktigt tänkt till.

Jag vet att vi är lite för insnöade på barnkultur i vårt hem. Men så blir det. Vi har en liten Noa som mitt i natten kommer in till oss och viskar "snälla mamma, berätta om när Ru och Heffa hittar tomtens säck i snön". Då blir man lite fast i hela den världen. Och sen ligger jag sömnlös ännu en natt, och hittar på massor av jättebra tv-serier/böcker, som INTE är fulla av komplett ologiska saker*.

(*återigen: talande björnar och små skal som rymmer helikoptrar och julgalna heffaklumpar, det är ju helt logiskt och rationellt.)

Kommentarer
Postat av: Alx

Jag ÄLSKAR din blogg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback