Namn

Jag tittade lite på namnstatistiken, dvs top 100 mest populära namnen för pojkar och flickor under 2007. Och det finns så sjukt många fler fina flicknamn än pojknamn.

Dessa gillar jag från 100-listan. De är i fallande popularitetsordning, Alva är t.ex. på top 10.

Flickor:

Alva
Elsa
Olivia
Elvira
Stina
Emmy
Lilly
Siri
Hilda
Elina
Edith
Ingrid
Miranda
Liv


Pojkar:

Theo
Noah
Alfred
Josef
Sixten
Sigge
Ali

Sådär. Nu kan ni välja ut något namn till era kommande barn, eftersom jag antagligen är färdig. Visst är jag generös? En liten sak bara, en brasklapp kan ni kalla det om ni vill: man är två om att bestämma namnet. Jag vet, det suger! Helt meningslöst, särskilt om man är gift med "jag har världens sämsta namnsmak"-P, som jag är.

Hade jag fått välja helt fritt hade mina barn hetat Abbe och Kerstin. Hade han fått välja helt fritt, hade de nog hetat typ Johanna och Markus.

Så - innan ni skaffar barn med någon är det viktigt att kolla av vilken smak i namnfrågor de har. Och ifall de har stort huvud! Glöm inte det. Om ni mot förmodan dejtar någon som har bautaskallen Magnus (men är sjujävla snygg ändå), tänk till en gång extra. Det är nämligen huvudet som gör ont att klämma ut. Så här har ni mina tips från en erfaren tvåbarnsmoder: fråga om namnsmak och hattstorlek. Sen kan det inte gå fel!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback