Sagan om switchen

Det var ett gång ett kontor som hade all tillgång till sina dokument via nätet. Också all telefoni och självklart mail via internet. Så när internet lägger av, så fungerar alltså... ingenting. Ingen kan ringa in. Ingen kan maila ut. Ingen kan nå oss, och vi kan inte jobba alls. I detta läge vore det jättekul ifall teknikerna från tele2 kom lite tidigare än efter ett dygn. Och det vore också jättekul om chefen vore kvar på kontoret, så att inte en stackars blond oteknisk liten jag måste hantera allting.

Jag: Fungerar det nu?
Tele2kille: Neej, switchen är sönder.
Jag: Say huh?
Tele2-kille: Ni måste köpa en ny switch! Du får gå och göra det.
Jag: På Åhléns då eller?
Tele2-kille: Va?
Jag: Ja, VAR ska jag köpa denna?
Tele2-kille: Det vet inte jag.
Jag: Nehej, men ser JAG ut som någon som känner till sånt?
Tele2-kille: Näe...

Någonstans här ringer jag både make och it-teknikern uppe i Uppsala och svär och ber om hjälp. Både och åt båda två.
Sen konstaterar vi att det finns en affär i närheten. Så nu är uppdraget bara att:

It-tekniker: Gå och köp en rackmonterad 24-portarsswitch och flytta över alla portar sen.
Jag: På svenska tack?
Han: Det här klarar du.
Jag: Ha ha ha.
Jag: Älskling, kom och hjälp mig. (Nu pratar jag alltså med min man, era snuskhumrar. Inga it-tekniker-fantasier här!)

Jag: Hej! Jag vill köpa en rackmonterad 24-portarsswitch
Datornörd i affär: Jaa du. De finns inte i lager. På fredag tidigast.
Jag: Tack för ingenting, och ha så kul med World of Warcraft ikväll.

Efter många om och men hittade vi en 16-portarsswitch (det räckte tydligen) och lyckades (inte jag alltså, min datanörd till make) installera och byta ut och jag vet inte vad.

Kände jag mig inte blond innan, så gjorde jag det definitivt efteråt.

Kommentarer
Postat av: aequinoxia

Men du - nu vet du ju allt om hur man installerar switchar. Det är ju jättebra! Skriv upp det i cv:t!

Postat av: Stefan W

Nananan Hej :D

2008-12-18 @ 08:25:11
URL: http://stefanweei.blogg.se/
Postat av: milimina

rent tekniskt så blir det väl it-tekniker-fantasier oavsett om det är din man vi pratar om? ;)



2008-12-18 @ 13:39:57
Postat av: Liza

Vilken tur att du blev så väl belönad för allt slit.

2008-12-18 @ 22:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback