Hyenor

Som många säkert har koll på så har det ju kommit ut en bok som heter typ "Mia- Sanningen om gömda", där en kvinna (Monica Antonsson?) har skrivit den "sanna" versionen av succéböckerna "Gömda" och "Asyl" skrivna av Liza Marklund.
Jag vill inte alls lägga mig i ifall denna bok visar sanningen, jag har inte ens läst den. Och det var evigheter sen jag läste "Gömda", och jag kommer inte ihåg den alls.

Men i alla fall, på Familjeliv.se finns det en tråd om detta. Eller, det finns säkert flera, men det är just en tråd som gör mig illamående. De skvallertanter som finns där, riktigt frossar i den här historien. De känner sig "svikna", "lurade", "bedragna" för att de tyckte synd om Mia när de läste "Gömda". Och nu har de helt vänt sig emot henne. De skriver saker som att hon är psyksjuk, en hora, en patetisk vidrig människa. Och "visst, han slog henne ju. Så det är ju sant. Men det var ju knappast tal om sån misshandel hon beskriver. Han slog ju bara lite." På riktigt alltså!
 Och hur vet de detta? Jo - de har läst en annan bok, som säger det.
Källkritik? Existerar inte. Eftertanke? Nope. Moral? Hell no.

De påminner mig om de tuffa tjejerna som står i rökrutan på högstadiet och bara "Ah men asså har ni HÖRT att Tessan ljög om Kalle och henne? Asså jag visste det från början, ärligt talat är hon ju en jävla slampa så man visste ju liksom att någe var fel. Eller hur?" Och det sorgliga är väl att det här är samma människor. De har växt upp och fått 2-3 barn och blivit hårfrisörskor eller undersköterskor och har så jäkla tråkigt i sitt liv att de tycker att det här är värsta sensationen.

De mailar Mona Sahlin.
De skickar alltså mail till Mona Sahlin, för hon är vän med Liza Marklund.
De tänker "bojkotta expressen tills LM är avskedad" osv osv.
De googlar fram "Mia" och hennes barns adresser och namn.
De går igenom hur många barn hon har, och med vem, och de pratar om att anmäla henne till polisen för olika brott som de kan lista upp att hon har begått, vilket de då vet genom att ha läst böckerna.
Förstår ni (bristen på) proportionerna? Helt absurt!
Lynchningsstämningen är på topp, och jag slår vad om att dessa kvinnor är helt till sig i trasorna där hemma. Särskilt de som bor i Oxelösund, där hela historien ska ha utspelat sig.
För det säger jag: är det NÅGON stad där det är otroligt tråkigt att bo, så är det Oxelösund. Det är klart att man hetsar upp sig över en BOK, i en stad med typ fyra högskoleutbildade "infödingar". Kan man inte ha ett eget liv så...

Återigen så vill jag inte lägga några värderingar i vem som har rätt. "Gömda" kan mycket väl vara en helt fiktiv historia påhittad av en människa med problem. Hur ska jag kunna veta det? Jag vet bara att den dagen jag tänker skicka mail till Sveriges kommande statsminister för att jag har läst en bok och känner mig lurad och vill göra något för att skaka av mig skammen av att ha gått på något som nu inte verkar vara sant, den dagen skjuter jag nog mig själv.


Kommentarer
Postat av: linda

Hahah....skrattade gott ¨t ditt inlägg.

Hr på senaset tid och börjat märka deen stämningen. Tycker den kommer in i alltfeler trådar.

Död åt den som gör något moraliskt fel. MEn att de sen gör det när de dömmer bryr de sig inte om.

Det är fl i ett nötskal, man måste älska att hata det. :-)

Postat av: listoplisto

Jag veeet! Jag har också tänkt på precis det. Det är så svart och vitt och för vissa försvinner all sans och vett. Det är obehagligt hur fort det skapas lynchmobbar.



2008-12-22 @ 08:19:45
URL: http://listoplisto.blogspot.com
Postat av: Malinka

Jag träffade förlagsredaktören till den senaste, Emma, Mias dotter, på en julfest och var bara tvungen att tipsa honom om den här tråden (eller en av dem, i alla fall).



Undrar om han finner det tragisk eller hysteriskt rolig läsning? Han är ju inte van vid FL.

2008-12-22 @ 14:19:31
URL: http://sabbochskogis.blogspot.com
Postat av: therese

jag har absolut ingen koll på vad mia är för ngn. o vad som händer o sker ang det där. däremot har jag sett tråden på fl. men jag går ur lika fort igen.



oxelösund är fö sveriges hellhole. jag har ju bott där. o agnes släkt bor där. ryser vid tanken :-)

2009-01-06 @ 23:45:32
URL: http://theresedenfina.blogg.se/
Postat av: Trin

Jag har sett trådarna och jag är fullkomligt chockad över folks totala brist på förnuft och proportioner. Vem kan jag maila om att jag är sviken, lurad och bedragen på mänskligheten?

2009-01-10 @ 15:13:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback