Lite sur faktiskt...

Låt mig först säga: vi är tacksamma för allt vi får, det är tanken som räknas! Så, nu är det avklarat. Nu till gnället.

Våra vänner och släktingar torde vid det här laget veta att vi gillar unisexkläder. Vi vill kunna ha samma garderob till Noah som till Emmy. Vi vill inte klä Emmy i en mängd klänningar, rosa, spets och gullesnutt. Vi vill inte klä Noah i masa murrig grönt, trist grå eller ful "pojkorange". Vi vill ha färgglada, lekvänliga barnkläder! Dels har vi sagt det rakt ut, dels borde det synas på ungarna vad vi gillar för kläder. Men ändå! Varje förbannad gång vi får presenter som består av kläder: gullesnuttrosa till Emmy och mörkt och tufft till Noah. Kan ni tänka er något mer skrattretande än söt-Noah i tuffa kläder?

Och jag kan inte se det på något annat sätt än att de försöker pika oss. Typ "nu köper vi lite riktiga kläder till ungarna. Stackars Emmy har ju ingen opraktisk klänning alls. Och stackars Noah får ju gå omkring med färger på sig! Bäst att rätta till". Det är så det känns. Och då blir jag faktiskt sur. Vad har de för rätt att pika oss? Ska vi börja göra likadant?

En bok i näringslära till föräldrarna som låter sin ettåring äta godis och dricka läsk.
Ett träningskort till tjockisen.
En chokladask till hon som är för smal.
Rogaine till han som tappar håret.
Almanacka till han som alltid virrar till allt.
En spargris till hon som slösar.
En hårfärgning till hon med den hemska hårfärgen.
En kassabok för hon som har massor med pengar och unnar sig massor, men säger att hon har dåligt med pengar.
En kurs i allmänt hyfs till den otrevlige.
Ett sykit till han som alltid har trasiga byxor.*

Och så vidare och så vidare. Vore det särskilt trevligt? Antagligen inte! Så varför kan inte vi lämnas i fred? Om det nu tar emot att köpa en grön sparkdress helt utan rosa till Emmy - skit i att handla kläder, istället för att köpa något som vi inte gillar! Om man inte kan förmå sig att köpa en lila tröja till Noah - hitta på något annat, men inte kläder som vi inte gillar! För vi blir inte glada. Vi blir mest sura, och så vågar vi inte be om kvittot för att vi inte vill såra någon (istället häver jag ur mig det hela här, passiv agressiv? Jag?) så vi får försöka byta utan kvitto.

Och det värsta är att Noah bara behöver kläder i julklapp. Vad ska man göra? Skriva ut en manual? Lista kläder som är ok? Jag vet inte.

Jag tror att jag gör det faktiskt. Här kommer en liten manual, ifall någon skulle få för sig att köpa kläder till korven och emmsan:



En sån här vill vi INTE ha till Emmy!



Däremot är sånt här helt ok!

Vi tar ett exempel till, det här verkar vara svårt nämligen.



*ryser ända in i benmärgen* Alltså - byts direkt, kvitto eller ej.


Däremot är den här snygg. Och rosa, tänka sig!

Vi kör lite för Noah också:



"Åh herregud jag skickar honom hellre naken till dagis"-inte ok!



Fin!

Ett till exempel då, för de som inte hängde med:




"Hej, jag heter Cevin och är jättetuff" - nej tack!


Det finns mörka kläder som är fina, också! Den här till exempel.

Och så avslutar vi med vad jag tycker är superfint, det jag VILL klä barnen i:

Emmy:

Noah:

Är det förståeligt nu? Kan vi slippa byta kläder nu?

Och som sagt - vi är tacksamma för att få något, men vem vill ge bort presenter som inte är uppskattade och som byts? Inte jag i alla fall.

*(Dessa personer är såklart helt fiktiva, och tar någon åt sig är det en ren slump som jag inte tar ansvar för)

Kommentarer
Postat av: lurksmulan

Åh jag ryser av den där spindelmannen-tröjan, jag är ganska säker på att jag såg den igår!

Postat av: Angelika (79 på FL)

ha ha skulle börja grina om jag hade en dotter och hon fick den där bamse tröjan. kul inlägg. jag köper de mesta kläderna själv eller får av faster som har bra smak... och farfar till knodden har bra smak!
köpte den randiga bodyn till en
liten tjej i helgen med knallrosa velour till.... första rosa tjejplagget! men snyggt!

2007-10-25 @ 14:27:57
URL: http://iamkotten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback