Why don't you just wrap them in cotton?

Jag blir galen! Hur mycket kan man överbeskydda sina barn innan det går överstyr? Ibland känner jag mig som om jag levde i upp-och-ner-vända världen. Föräldrar idag är ju helt sinnessjuka när det gäller skyddande av sina barn. Seriöst, tror de att ungarna ska dö av att leva? Linda in dem i bomull från födseln istället, så slipper ni oroa er!

Här är några exempel på vad jag tycker är överdrivet:

- Cykelhjälm när man cyklar på trehjuling. Visst, om ungen leker Tarzan och slänger sig ner för backar och stup så är det väl motiverat, men en vanlig tvååring på trehjuling behöver ingen cykelhjälm. Man trillar inte med en trehjuling, man kan möjligtvis tippa låångsamt.

- Hjälm när man klättrar i träd. Det är ju knas på så många nivåer att jag inte ens orkar kommentera det.

- Skydd från barnprogram. Och nu menar jag inte typ skitserier som Pokémon eller sånt, det får N inte heller se. Nej, nu pratar vi om typ Emil i Lönneberga. För pappan agar ju Emil. Och det är ett konstigt budskap som barnen inte bör utsättas för, de kan ju bli rädda. Herregud, det var Förr I Tiden! Att de har en livegen dräng och piga är ett helt ok budskap eller?

- Hjälm på dagis när det är isigt utomhus. För tänk ifall de slår sig när de går ut på gården och så halkar de. Varför har man inte hjälm hela tiden istället? Man kan ju faktiskt snubbla på skosnöret...

- "Dålig" mat. Det finns föräldrar som på allvar aldrig skulle kunna tänka sig att ge sitt barn typ korv med bröd till lunch. Varför? För det är inte tillräckligt näringsriktigt. Det har inte alla delar ur kostcirkeln. Hallå?! Så länge man inte ger kalaspuffar till frukost och pizza till kvällsmat samma dag och sen har det så varje dag, så är det ingen fara. Era ungar kommer varken dö eller må dåligt. Däremot kanske de kladdar ner sig av ketchupen. Vojne vojne.

Jag orkar inte ha barn i en sån här värld. Barn får inte bada nakna på stranden eftersom det kan finnas pedofiler som ser. Helt seriöst. De är inte oroade för hudcancer pga solen, utan för pedofiler. På föräldramöte på dagis var det en mamma som helt seriöst tyckte att ett obevakat hörn på gården var otäckt, för "tänk om någon kommer och tar barnet". Och detta i ett medelklassvillaområde! Ge er! Snälla!

Det borde finnas en kurs i typ riskberäknande eller sannolikhetslära för blivande föräldrar. Ge fan i att oroa er för att någon kommer sno er unge, oroa er istället för att åka bil - risken för en bilolycka är sjuhelsikes mycket högre än risken för att en pedofil tänder på er unge på stranden, att en korv med bröd skadar ett barn, att någon kidnappar ungen från dagis, att ungen spräcker skallen vid ett fall från en trehjuling, tillsammans!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag håller sååå med dig i det mesta, men Pokémon? Vad är det för fel på Pokémon? En liten kille som promenerar runt i världen med sina bästa vänner och är allmänt snäll och omhändertagande, vad är problemet? Hade det handlat om de förfärliga Biker Mice From Mars, eller vidriga Power Rangers hade jag förstått vad man skyddar barnen ifrån, men Pokémon?
/Anna

Postat av: jeanette

Hear, hear!
Jag saknar dig! Men snart börjar jag jobba :-(

2007-06-09 @ 11:26:34
URL: http://aboutjeanette.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback