Lite tankar

Ibland när jag gör saker, får jag några funderingar i mitt lilla huvud. Som idag när jag kokade nudlar, då tänkte jag på ifall man kan koka något mycket och lite? Alltså: man kan ju sjuda något, men jag menar: kan man koka starkt och löst? Om man kokar starkt, blir det klart fortare då?

När man steker, då kan man ju steka på hög värme, och på låg värme. Men kan man göra detsamma när man kokar? Vatten kokar vid 100 grader, kokar det mer vid 120 grader? Kan det ens bli mer än strax över hundra grader? Och om svaret är ja: då måste man ju lära ut det, så man vet ifall makaronerna ska kokas i tokhett vatten eller bara kokhett vatten.

Mina stackars nudlar hann bli överkokta medan jag funderade. Men hade de blivit mer överkokta om jag hade kokat på högre värme?

Det är såna funderingar som genier sysselsätter sig med. Och ja, jag sov på hemkunskapen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback