Allmänna funderingar...

Jag funderar rätt mycket. Och så tänker jag "det där borde jag blogga om, så att folk får ta del av min visdom". Eller något liknande.

I alla fall, så här precis innan jul fick jag oväntat nog en liten lucka i all stress. Så jag passar på att skriva ner några av de funderingar jag har sysselsatt mig med på sista tiden.

1. Hur lär sig döva att läsa? Alltså på riktigt, jag fattar att jag låter skitkorkad nu, men hur?!
Jag menar, vi hörande, vi kan ju lära oss genom att A låter aaaa som i maaaaammaaaa, och B låter som boll. Men de vet ju inte hur något låter? De har ju tecken för oss. Lär de sig bara hur alla bokstäver ser ut, och sen får de lära sig varje ord för sig typ "gubbe" motsvarar "tecknet som du gör sisåhär med händerna för"? Eller hur GÖR de? Man kan ju inte ljuda om man inte vet hur en bokstav låter. Man kan inte stava fram Aa...pe....a...apa! Jag får inte till det i mitt lilla blonda huvud. Snälla förklara!

2. Hur tänker döva? Den här frågan är ännu mer korkad, jag VET! Men, när jag tänker så är det ju ofta så att man liksom "hör" sina tankar. Som om man skulle säga sakerna högt. Fast ändå inte. Men hur fungerar det för döva? "Ser" de liksom sina tankar, som små händer i huvudet som viftar? För om man inte har ord för något, (och jag fattar ju som sagt inte hur de lär sig skrift och så), hur tänker man då?

3. Fan vad enkelt det måste vara att ignorera någon som är arg ifall man är döv. Man bara blundar.

(Ok, jag känner att jag har snöat in lite på döva just nu. Inget illa ment eller så, dessa funderingar har bara ploppat upp. Örebro är ju värsta centrum för dövskolor och sånt, så det finns många att inspireras av)

4. Om man åker hiss, som liksom har ett fönster i sig, så att alla på de våningar den åker förbi kan se in... gör helst inte något av följande:
- Rätta till brösten
- Gapa groteskt stort och titta efter hål i tänderna i spegeln
- Le mot dig själv för att se om du har ett fint leende
- Kläm pormaskar
- Pussa mot dig själv för att se om du har en fin pussmun

Nämnde jag att vi har en sån hiss där jag jobbar?

5. Om y är x och x är (+3 upphöjt till -2) och y även är 2(7+8)(4.34/23), vad är då summan av x?
(Eller nej, det funderar jag itne alls på. Men jag låter så jävla korkad att jag var tvungen att rädda mitt anseende lite)

Om jag inte skriver något mer innan jul: God Jul! Men det är nog troligt att jag hinner med lite "varför är det ingen snööööö, det är ju juuuuuul"-klagande innan julafton!

Kommentarer
Postat av: viola

kul att ses igår! hoppas ni hade det skoj på lotsen!

vet du att jag började diskutera dina frågotr ang döva med en tjej som jag känner som är teckentolk, fast vi blev inte så mkt klokare. hon tyckte det lät så intresant, hon skulle fråga ngn döv hur det funkar. :)

kram

Postat av: MalinIsolde

Döva lär sig läsa på samma sätt som kineser och japaner lär sig läsa d.v.s. helt oberoende av ljudbilden.

Det hade du inte tänkt på, va? ;-)

Lite förenklat finns det många nivåer för hur trogen skriften är talspråket det representerar ? i ett europeiskt perspektiv befinner sig finska närmast en total motsvarighet och engelska längst bort. Svensja och tyska nånstans i mitten. Nederländska, spanska och italienska lutar och finskans håll, medan franska närmar sig engelskan.

Hur exakt det skiljer sig i hjärnan mellan att lära sig läsa på svenska som svensktalande eller på svenska som teckenspråkstalare (eller på kinesiska som kinesisktaland), vet jag inte. Men det finns forskning på det.

När du funderar vidare, glöm inte att tänka på att kunna läsa skrift är en _kulturell_ kunskap, inte en biologisk. All slags skrift är något påhittat som hjärnan måste lära sig anpassa sig till.

Ursäkta långt och osammanhängande bladder, det sitter någon i mitt knä.

2007-12-30 @ 13:23:55
URL: http://sabbochskogis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback