Religiösa människor...

De flesta som känner mig vet vad jag tycker om religion. Och om religiösa människor. Men alltså, har ni provat att diskutera med en? Det är ju helt omöjligt!

Jag: Jag tycker att det är fel att skolor i t.ex. USA lär ut kreationism jämte evolutionsteorin.
Kristen person: Ja, men evolutionsteorin är ju faktiskt bara en teori.
Jag: *djup suck och drar hela grejen om hur det inom naturvetenskapen i princip bara finns teorier och de kan anses som i princip bevisade särskilt evolutionsteorin som står i princip oemotsagt och som har mycket evidens bakom sig osv osv*
Kristen person: Ja, men alltså min sanning är ju inte din sanning.
Jag: Eh va?
Kristen person: Ja, men det jag tycker är logiskt och rationellt behöver ju inte du tycka är det.
Jag: Eh... men alltså, logiskt och rationellt är ju något som bygger på observerbara företeelser, bevis och så.
Kristen person: Men jag tycker att det är logiskt och rationellt att tro på Gud.
Jag: Ja, men har du några bevis eller så då?
Kristen person: Hela naturen är bevis, att vi människor finns är bevis.
Jag: Come again?
Kristen person: Att vi människor är så fantastiskt skapade tycker jag är bevis för en gudomlig kraft.
Jag: Och att choklad är så gott tycker jag är bevis för att det finns talande enhörningar, men det är inte mer sant för det.
Kristen person: Ja, men jag tycker i alla fall att man inte ska vara så stel och strikt att man inte kan erkänna att det finns en gud.
Jag: Man får väl tro vad man vill. Men det är just det man gör. Tror. Något som bygger på tro ska inte lära ut jämsides med något som bygger på vetenskap.
Kristen person: Men evolutionsteorin är ju faktiskt bara en teori alt. Men bevisen för evolutionsteorin (t.ex. fossiler) är utplanterade av Gud för att testa vår tro.
Jag: *ligger avsvimmad på golvet*

Det går inte. Försök själva, ifall ni vill ha en hjärnblödning!


Kommentarer
Postat av: lisa

dunka huvudet i väggen funkar också. alt dunka den andra personens huvud i väggen. född att vara politiker med de debattalangerna måhända?

Postat av: sofie

HA HA HA! fan vad kul! Gud är verkligen en finurlig en som planterar ut fossiler så vi ska bli helt förvirrade=)

2007-08-20 @ 21:43:45
Postat av: klara

Det händer att när jag har tråkigt läser lite bloggar. Idag va en sån dag. Grattis till bebisen, hoppas den kommer snart. Ang. denna text så förstår jag att du och jag aldrig hann snacka religion. Råkar ju va en sån där religiös person och tycker själv att många kristnas argument ofta är kassa! Din beskrivning är ju tyvärr rätt så verklighetstrogen. Som sagt, synd att vi aldig hann ha nöjet så du kunde fått en lite mer värdig motståndare i debatten:). Det finns kristna som tänkt efter också.

2007-08-28 @ 13:02:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback